JIJ DIE... Valentijnsgedicht voor Ineke @MartinKageling

JIJ DIE...
Valentijnsgedicht voor Ineke


https://youtu.be/HbmosQKg0Ps



Jij die lang geleden in mijn leven kwam
en niet op doorreis, of zo maar voor even,
maar als een reisgenote voor mijn leven
en toen mijn verwarde teugels overnam.


Jij die mij bij de draaideur kuste,
gewoonweg omdat je met mij wou
en daarmee als een engelenvrouw
voorgoed al mijn demonen suste.


Jij die zelfs met mij wilde trouwen –
we zaten samen op een keukenstoel
en ja, jij wilde, vanuit zo'n sterk gevoel,
dat daarna ook nooit is gaan verflauwen.


Jij die toen we naar je moeder reden,
het duinlandschap deed stralen in de zon,
waar onze lange reis destijds begon,
door het land van ons gedeeld verleden.


Jij die in weerwil van je wankel hart,
je leven lang zo bezig bent geweest
om het voor ons te maken tot het feest,
dat, naar nu blijkt, je zo heeft afgemat.


Jij die de moeder bent geweest
van ons veelvuldig kattenkroost,
dat je verzorgd hebt en geliefkoosd –
van allemaal hield je het meest.


Jij die mij, als ik weer eens buiten westen
van de slaap wegdommelde als wij zaten
te studeren samen, steeds in de gaten hield
en ik, dankzij jouw dictaten, voldoendes kletste.

Jij die mij ten slotte zo hebt leren koken,
dat ik voedsel kan bereiden dat ook smaakt
en waarvan je niet later op de SEH ontwaakt,
of de oven een dag geblakerd na blijft roken.


Jij met wie ik in de bergen heb gereden
en door barokke steden dwaalde in de zon,
naar porseleinen paleizen aan de horizon,
waarvan wij schatkamers hebben betreden.


Jij die 's nachts snikkend van de slappe lach
mij, wakker schrikkend, het ergste laat vrezen,
vol genoegen Cissy van Marxveldt ligt te lezen
– wat Joop ter Heul al niet vermag.


Jij met wie ik vast in eerdere tijden
al mensenlevens samen heb gedeeld
en met wie dat nooit een keer verveelt,
geniet ik ook nu weer met ons beiden.


Jou die ik vandaag al zo veel jaren ken,
die mij zo veel leren kan en inspireren,
vraag ik mij altijd te blijven corrigeren,
als tekst, maar dan met rode liefdespen.


Jij zonder wie ik hier echt niet wil zijn,
jij met wie ik doorreis in dezelfde trein,
samen trotseren wij menig onveilig sein,
alleen samen zijn wij elkaars Valentijn.

                                       


                                 

Comments

Popular Posts