Na het lezen van 'Un Soir à Lima' van Fernando Pessoa @MartinKageling

Na het lezen van 'Un Soir à Lima'
       van Fernando Pessoa


                   










1.
Mocht ik ooit in zo'n diepe nostalgie verzinken,
dat kil maanlicht in mijn oog begint te blinken,
als ik het lied aanhef van mijn memorielaan,
laat het dan in de verte naar Pessoa klinken

2.
KENNISMAKING

Op zekere zondagmiddag tussen de boekenkramen
wilde toen het grillig lot dat wij hem tegenkwamen,
zodat hij ons kon duiden wat op zijn T-shirt stond:
bolhoed, bril en snor – een lijstje met vier namen.

3.
VERGEZICHT

De terracotta pannendaken golven hier tot aan
de grens van stad en rivier – hemel en oceaan,
maar verder nog golven zijn verwoorde dromen –
almaar verder – bij alles en iedereen vandaan.

4.
DE PELGRIM:

Ik ben speciaal voor hem naar deze stad gekomen,
heb zelfs voor een selfie naast hem plaatsgenomen,
een bloemlezing als reisgids en met een coffee to go:
Verder ben ik niets, maar draag in mij alle dromen. *

* Vrij naar:
    'À parte isso, tenho em mim todos os sonhos do mundo.'
    Fernando Pessoa:, La Tabacaria

5.
SAUDADE

Aan het levenslot is er werkelijk geen ontkomen,
als de bedding waardoor rivieren zeewaarts stromen,
het hart geeft zich maar wat graag over aan de smart,
terwijl de rede breekt op zoele kusten van de dromen

6.
Nu wordt het duidelijk dat er iets staat te gebeuren,
direct na opkomst begint de zon al bruin te kleuren,
en de liederen verspreiden zich als rook over het land –

vierstemmige zangen van een verlangen, uitentreuren.

Comments

Popular Posts