BREITNERIANA @MartinKageling
BREITNERIANA
ELF KWATRIJNEN
BIJ BREITNER
I
De
stad ging nog gekleed in baaien rokken
die
zich mengden met het herfstige trottoir.
Hij
schetste en noteerde welke kleuren waar.
De
avond daalde vroeg in gaslichtvlokken.
II
Hij ziet de huizenrijen
in het water zinken
en pakt zijn schetsboek
en een houtskoolstift.
Het liefste had hij nu
zijn stad in licht gegrift,
om de grauwe gracht nog
even te laten blinken.
III
Natte
sneeuw daalt in de bouwput neer,
de
stad telt meer van dit soort open gaten,
waar
gehalveerde huizen hun woningraten
tonen
tussen het dagelijkse straatverkeer.
IV
De
trams verzamelen zich 's avonds op de Dam,
hun
lichten gloeien rood en groen in het donker,
om
je heen hoor je hoeven op de keien
bonken,
tussen
de zware lijven voelt de avond klam.
V
De
late herfst bijt in de stad met bruine tanden.
Het
volk −
moeizaam de
vlagen van dit jaargetij
trotserend
− trekt in de straat aan
zijn palet voorbij,
tegen een decor van deels verzakte panden.
VI
Dit
is de scheidslijn tussen de hemel en het IJ,
de
stad komt dichter op de oever af gekropen,
vooralsnog
zijn zware regenwolken afgedropen
en
meeuwen lachen om de laatste huizenrij.
VII
Een
herfstvlaag doet de rokken bollen
van
de drie vrouwen −
lopend op
de brug
draaien
zij snel weg, de wind nu in de rug.
Bewegingen
die hij op het doek doet stollen.
VIII
Als
zij haar vader laat herleven in verhalen
(archivaris
met een oor voor Bach en Mahler)
en
op bezoek gaat in een vroeger Amsterdam,
komt
Breitners schemer door de ramen dalen.
IX
Buiten
het stadsplan heerst een heel ander leven,
weide
in plaats van plein, en vaart voor gracht,
door
wind en water werd dit land in kaart gebracht,
en
nooit zo beeldend als door Nescio beschreven.
X
Heimachines
doen dagelijks de straten beven,
de
stad schept ruimte voor een nieuwe tijd,
de
nachtelijke gracht weerkaatst elektriciteit –
bespiegeling
brengt minder op dan streven.
XI
(Geesje
Kwak:)
Eerst
voelde zij toch schroom zich naakt te tonen
in
het nietsontziende bovenlicht van zijn atelier,
hij
keek haar ook zo hautain aan door zijn pince-nez,
maar
gaf haar toch de keus: witte of rode kimono.
Comments
Post a Comment